BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 23, 2012

Amalan-amalan yang digalakkan di Bulan Rejab - Habib Ali Zaenal Abidin B Abu Bakar Al Hamid

Pada post sebelum ini saya telah menukilkan serba sedikit tentang penafsiran Surah Taubah ayat 36 yang menerangkan berkaitan kelebihan bulan2 haram yang ditulis oleh Allah semenjak di Lauhil Mahfuz lagi.. Pada kali ini saya akan menukilkan amalan-amalan yang digalakkan untuk dilakukan pada bulan Rejab.


Telah berkata Syeikh Abu Bakar Al Warraq : ' Rejab adalah bulan menanam,Sya'aban adalah bulan menyiram dan Ramadhan ialah bulan menuai'

Semoga Allah megurniakan kesihatan kepada beliau

Amalan-amalan di bulan Rejab

1. Memperbanyakkan istighfar 

Sabda Rasulullah SAW : ' Apabila tiba pada bulan Rejab maka perbanyakkanlah istighfar '

Habib mengambil satu amalan daripada kitab Fadhail Bulan Rejab karya Syeikh Mohd Fuad Kamaluddin dan mengalakkan kita berishtighfar : " Allahummaghfirli warhamni watub alaiya " yang bermaksud 'Ya allah ampunilah dosaku dan rahmatilah daku serta terimalah taubatku'

Istighfar ini perlu dilakukan sebanyak 70 kali selepas solat Isya'

Berapa kalikah kita perlu beristighfar dalam bulan Rejab ?
Nabi Muhammad SAW bersabda : 
"Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah dan memohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari sebanyak 100 kali"(Hadis Riwayat Muslim).

Nabi Muhammad beristgihfar dalam sehari paling kurang ialah 100 kali dan ada yang meriwayatkan sebanyak 70 kali pada hari2 yang biasa.. Jadi kita sebagai umatnya yang penuh dengan dosa perlulah menambahkan istighfar kita lebih pada bulan rejab .. kalaulah pada hari biasa kita beristighfar sebanyak 100 kali , kita perlulah menambahkan istighfar pada bulan Rejab kerana ganjarannya amatlah besar pada bulan ini..

Istighfar adalah satu medan kita untuk mengatur inayah [kembali] kita kepada Allah SWT setelah banyak melakukan dosa ..

Malah ada yang datang berjumpa Sayyida Ali Bin Abi Talib Karamallahuwajhah dan megadu kepada beliau , wahai ali ditempatku ini sudah lama tidak turun hujan , maka dijawab oleh Sayyidina Ali perbanyakkanlah olehmu istighfar .. ada juga yang berjumpa beliau dan megadu wahai Ali aku tidak pernah dikurniakan zuriat oleh Allah maka jawabnya perbanyakkanlah olehmu istighfar .. ada juga yang berjumpa dan mengadu wahai Ali , di kampungku air sungai kering kontang dan kurangnya sumber air , lalu dijawab oleh beliau perbanyakkanlah istighfar ..
dengan keberkatan istighfar akhirnya permintaan-permintaan yang diminta oleh mereka dikabulkan oleh Allah SWT , inilah kelebihan istighfar ..

Beristighfarlah kita semampu yang mungkin pada setiap hari di bulan Rejab.

2. Memperbanyakkan puasa sunat di bulan Rejab

Para sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW apakah puasa yang paling afdhal selepas puasa di bulan Ramadhan ? Maka beliau menjawab : " Puasa di bulan-bulan haram "

seperti yang diketahui bulan Rejab termasuk dalam bulan-bulan haram.

Maka apabila tiba dibulan Rejab perbanyakkan olehmu untuk berpuasa sunat..
Habib menjelaskan lagi perbezaan puasa wajib dan sunat ..
Puasa wajib termasuk puasa ganti , nazar dan sebagainya kita perlu niat puasa pada malam sebelum kita berpuasa manakala puasa sunat boleh diniatkan pada waktu fajar dan seeloknya sebelum bersiwa ataupun pada waktu dhuha dgan syarat belum menjamah apa2 makanan..

Dalam Sunan Abi Daud , Nabi pernah berpuasa sebulan penuh pada bulan Rejab ..

Dalam bulan ini kita digalakkan berpuasa mengikut kemampuan kita dan memperbanyakkan berpuasa berbanding bulan2 yang sebelum ini..

Ada satu kisah seorang sahabat nabi yang bernama Said Ibnu Jubair yang datang bertemu dgan rasulullah dan bertanya kepada rasulullah , 

Said : Apakah puasa yang boleh aku lakukan selain pasa ramadhan ?
Nabi: Berpuasalah kamu 3 hari di setiap bulan.
Said : Ya rasulullah , aku ingin tambah lagi , bilakah lagi aku boleh berpuasa ?
Nabi : Berpuasalah kamu pada hari isnin dan khamis pada setiap minggu 
Said : Ya rasulullah , aku mahu tambah lagi bilakah lagi yang boleh aku berpuasa ?
Said yang berasa tidak cukup untuk berpuasa pada hari2 yang diberitahu oleh Rasulullah SAW
lalu dia berpuasa pada setiap2 hari dan hanya makan pada malam hari dan dilakukan selama beberapa lama sehinggakan badannya kelihatan tua dan lemah sehingga semakin tidak dikenali oleh Rasulullah SAW ..
Lalu Said kelihatan sugul dan hiba dan dia pun berkata andai aku mendengar nasihat Rasulullah SAW dahulu tentang puasa ,mungkin aku tidak kelihatan tua seperti ini..

oleh itu kita perlu mengambil ibrah daripada kisah ini dan berpuasa mengikut kemampuan kita..
ada juga yang membahaskan bolehkah kita puasa 3bulan[rejab,syaaban,ramadhan] secara berturut-turut ??

Kata Habib Ali : ' kalau kita mampu untuk berpuasa ketiga-tiga bulan ini teruskanlah kerana memang nabi galakkan berpuasa pada bulan rejab dan sya'aban tetapi janganlah kita memudaratkan diri dengan puasa sunat dan meninggalkan puasa wajib di bulan ramadhan , lakukan ibadah kita mengikut kemampuan seperti firman Allah , La yukallifullahu nafsan illa wusaha ..

3. Membaca doa [ Allahumma Bariklana fi Rajaban Wa Sya'aban Wa Balighna Ramadhan ]




Nabi Muhammad SAW memperbanyakkan doa ini apabila telah sampai di bulan rejab..
Doa ini amat besar nilainya dan dapat menambahkan kerinduan kita untuk mendatangi bulan Ramadhan yang penuh keberkatan , dengan memperbanyakkan doa ini juga dapat memanjangkan umur kita untuk berjaya sampai di bulan ramadhan dan mengilhamkan kerinduan untuk beribadat pada bulan yang barakah ini dengan izin Allah SWT.

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum
Mohon share tuan
Jazakallahu khairan kathira

Nur said...

As Salam saya mohon share ya tuan