BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 23, 2012

Tausiyyah Bulan Rejab oleh Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid - Tafsir ayat Surah Taubah ayat 36


Alhamdulillah , pada kali ini saya akan berkongsi sedikit dengan anda semua berkaitan dengan tausiyyah yang disampaikan oleh Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al Hamid yang membahaskan tajuk tentang bulan Rejab di Masjid Muadz Ibn Jabal,Setiawangsa.. Semoga dapat dimanfaatkan ilmu yang dicurahkan kepada kita


Habib memulakan tausiyyah beliau dengan mengatakan para anbiya dan solihin amat merindui bulan2 ramadhan dan kerinduan itu dizahirkan oleh Nabi Muhammad SAW yang apabila tiba dibulan Rejab maka baginda memperbanyakkan doa " Allahmumma Bariklana Fi Rajaban wa Sya'aban wa Balighna Ramadhan " yang bermaksud 'Ya allah berkatilah kami di bulan rejab ,sya'aban dan sampaikanlah kami di bulan ramdhan'..

Doa ini perlulah dilazimi agar menambahkan kerinduan kita akan bulan ramadhan dan doa ini juga mustajab untuk panjang umur sehingga sampai kepada bulan ramadhan..

Bulan Rejab merupakan bulan antara bulan2 yang istimewa sebagaimana dalam ayat ini :-




 
Yang bermaksud : Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.

Empat bulan Haram yang terdapat di dalam ayat di atas ialah Bulan Zulkaedah,Zulhijjah,Muharram dan Rejab..
mengapa ia dinamakan bulan haram ?
Ia dinamakan bulan haram kerana diharamkan berperang pada bulan2 ini..

Dalam ayat ini allah memberitahu bahawa bulan rejab ialah antara bulan yang istimewa antara 12 bulan ..
Bulan Rejab ertinya At-Ta'azim yang ini bermaksud keagungan..seperti bulan2 yang lain ,dinamakan bulan zulkaedah kerana berasal daripada makna 'qa'adah' yang bermaksud duduk , bulan muharram berasal drpd perkataan haram yang diharamkan berperang , dan bulan zulhijjah yg berasal drpd 'haj' iaitu org yg mengerjakan haji..

Bulan Rejab dikenali sebagai bulan Al-Asam yakni bulan yg tidak kedengaran pukulan pedang[peperangan]
dan dikenali juga sebagai bulan Al-Asab yakni bulan turunnya rahmat dan anugerah allah..

Sayyidina Abdullah Ibn Abbas menafsirkan ayat ini dengan mengatakan sesungguhnya ada 12 bulan yang telah ditetapkan oleh allah bermula drpd hari penciptaan bumi telah ditetapkan di lauhil mahfuz didalam kitab allah diantara telah dikhususkan iaitu bulan2 haram..
jadi Allah SWT telah mengkhususkan bulan rejab[antara bulan2 haram] antara bulan yg istimewa dan menjadi bulan yang banyak tercurahnya rahmat allah swt kepada hamba-hambanya..

lalu kata Sayyidina Abdullah Ibn Abbas lafaz 'wala tazlamu fihinna' yang bermaksud janganlah kamu menzalimi diri kamu mempunyai maksud yang amat indah .. dhamir fihinna merupakan dhamir muannas jama' dan melalui ayat ini allah melarang kita menganiyai diri kita sendiri..
kerana pada bulan2 ini Allah SWT meilpat gandakan dosa yang kita lakukan berbanding bulan2 yang lain..sebagaimana allah melipatkan ganjaran pahala yang banyak pada bulan ini..

kata Habib Ali menurut hadith nabi saw : '' satu pahala minimum diganjar oleh Allah SWT sebanyak 10 kali ganda , ada juga yang sampai kepada 700 kali ganda dan sehingga tidak dapat dihitung kecuali hanya allah shj yang tahu'

bagaimana untuk mendapat ganjaran yg lebih ? habib berkata ia bergantung kepada kualiti sesuatu ibadat dan pada waktu bila ia dilakukan megikut kelebihan yang tersendiri .. jadi pada bulan rejab merupakan bulan yg dikhususkan oleh allah untuk hambanya memperbanyakkan ibadah dan akan diganjarkan berlipat kali ganda pahala yg kita lakukan..

memanglah pada asalnya kita tidak boleh membuat zalim selama 12 bulan selama setahun akan tetapi allah mengkhususkan pada 4 bulan haram agar kita tidak menganiaya diri kita sendiri kerana akan mendapat dosa yang berlipat kali ganda..

menurut beliau lagi zalim pada bulan2 haram ini terbahagi kepada dua iaitu zalim am[kezaliman dalam bentuk apa sahaj] dan zalim khas [peperangan]
Habib berkata pada bulan2 haram ini diharamkan kita untuk berperang waimma kita berperang untuk menegakkan panji agama melainkan kalau kita diserang oleh pihak musuh , kita perlu mempertahankan diri kita..peperangan yang tidak dibenarkan dalam hal ini ialah apabila kita yang memulakan peperangan..

Pada sebelum kedatangan islam , arab2 jahiliah telah memuliakan bulan rejab dengan mengiktiraf bulan ini sebagai bulan tiada berlakunya pertumpahan darah.
Bangsa Arab Jahiliah membahagikan Rejab kepada 2 iaitu Rejab Mudhar dan Rejab Rabia'ah

Rejab Mudhar [ dari bulan jamadhil akhir hingga sya'aban ]
Rejab mudhar dinamakan sempena nama datuk Nabi Muhammad SAW
Rejab Mudhar ini mendapat pengiktirafan drpd nabi kebenarannya

Rejab Rabiah [dari bulan Syaaban hingga Syawal ]
Rejab ini tidak dipersetujui oleh Nabi Muhammad kerana rejab rabiah ini sengaja diubahkan oleh kaum2 arab jahiliah untuk mengharuskan peperangan..

Pada awal permulaan islam , rejab merupakan bulan tercurahnya rahmat dan anugerah pemberian yang amat besar kata Imam Al Ghazali dalam kitabnya mushafahatul qulub ..beliau juga berkata allah mencurahkan anugerah pada lima malam ,iaitu malam pertama rejab , malam jumaat, malam nisfu syaaban , malam aiduladha dan malam adiulfitri ..

daripada riwayat Ad Dhailami dan Baihaqi ,Nabi bersabda : " Sesungguhnya allah tidak menolak doa pada 5 malam iaitu malam pertama bulan rejab,malam nisfu syaaban,malam jumaat,malam aidiladha dan malam aidilfitri "

0 comments: